Deutsche Bank Search
Primary Navigation:

De unieke eigenschappen van familiebedrijf Miele Nederland

“Een familiebedrijf kan in de luwte werken en zich volledig richten op de business.”

‘Immer besser’ lieten Carl Miele en Reinhard Zinkann, de oprichters van Miele, op hun eerste apparaten drukken. Dit motto loopt als een rode draad door de meer dan honderd jaar lange geschiedenis van het familiebedrijf. Heeft het familiebedrijf bepaalde unieke eigenschappen die het in staat heeft gesteld om te blijven groeien tijdens de crisis? En hoe zorgt Miele ervoor dat de groei aanhoudt? Kees Hoving, CEO Deutsche Bank Nederland N.V., in gesprek met Bas Ruts, CFO Miele Nederland B.V., tegen het indrukwekkende decor van het Miele Inspirience Centre in Vianen.

Kees Hoving: Een recent onderzoek van brancheorganisatie European Family Businesses en KPMG laat zien dat ruim 70% van de familiebedrijven in de EU optimistischer is geworden over hun toekomstperspectieven. Dat is 17% meer dan zes maanden geleden. Herken je dat optimisme?

Bas Ruts: Jazeker. In Nederland is de consument weliswaar nog wat terughoudend, maar als je naar de rest van Europa en van de wereld kijkt, zijn we daar heel optimistisch over. We voelen ons sterk en zijn klaar voor de toekomst.

Hoving: Heeft Miele als familiebedrijf bepaalde unieke eigenschappen die het in staat heeft gesteld om te blijven groeien tijdens de crisis?

Ruts: Juist in economisch moeilijke tijden hechten consumenten veel waarde aan kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat blijkt nog eens uit het feit dat in zeer veel landen waar Miele aanwezig is, het hoogste marktsegment zeer stabiel is. Bovendien heeft Miele als familiebedrijf een duidelijke langetermijnvisie, met maar één doel en dat is onze klanten tevreden stellen en tevreden houden. Als je Miele in handen van private equity zou geven, zou er op korte termijn hoogstwaarschijnlijk een aanzienlijke waardestijging gerealiseerd kunnen worden, let wel op korte termijn. Maar bij Miele draait het om kwaliteit en om de lange termijn. Daar doen we geen concessies aan. Dat is een sterk punt van Miele als familiebedrijf. We doen meer dan 90 procent van de fabricage in Duitsland in Gütersloh, Bielefeld, waar onze productielocatie zit, teneinde onze hoge kwaliteit te kunnen garanderen. Daarnaast hebben we een fabriek voor de lokale markt in China en een fabriek in Oostenrijk en in Tsjechië. Een familiebedrijf zijn betekent dat in mindere tijden de directie accepteert dat het wat minder goed gaat. Het is juist dan van belang te blijven innoveren en te investeren in je merk.

Footer Navigation:
Last Update: 29.11.2016
Copyright © 2018 Deutsche Bank AG, Frankfurt am Main